Let op!!!! verse mandarijn zaden, bestel nu voor de kiemkracht verloren gaat!!

Het is bekend dat zaden van citrus vruchten niet lang houdbaar zijn, de meeste handelaren in exotische zeggen allemaal dat ze wel 6 mnd houdbaar zijn…….nou dat klopt ook wel, maar…………dan kiemen ze bijna nooit meer!!!!

Die handelaren kopen hun zaden altijd in het buitenland en weten vaak zelf niet hoe oud het zaad is.

Ik ben zelf al wat jaartjes met citrus bezig en mijn ervaring is dat de meeste zaden na 2 a 3 mnd hun kiemkracht volledig kwijt zijn, daarom heb ik toen ik vorig jaar zaden ging verkopen via MP, besloten om alleen verse zaden te verkopen.

En die zijn er nu weer…….ik heb nu de verse zaden/pitten van de Spaanse sap-mandarijn Ortanique, maar de voorraad is beperkt, dus wees er snel bij, want ik weet nooit wanneer ik bij de groothandel mandarijnen kan kopen welke vol met pitten zitten!!

Want mandarijnen worden heel vaak zo veredeld en gekweekt, dat ze heel weinig of helemaal geen pitten bevatten, dus het is voor mij altijd weer een avontuur, al weet ik zo langzamerhand wel in welke soorten pitten zitten en in welke niet!

Maar ook ik sla de plank weleens mis, vorig jaar kocht ik wat kisten van de Argentijnse Ellendale, welke bomvol pitten zaten en ik hier ook te koop aanbood op MP, maar……een paar weken later kocht ik exact dezelde soort bij een andere groothandel en wat denk je…… niet één pitje…..pfffffff…… weggegooid geld dus en zo zie je maar weer hoe speculatief het is!!!

Maar afijn dat is mijn probleem………wat veel belangrijker is dat ik weer super verse zaden voor jullie heb, dus bestel snel want op is op!!!!Hieronder staat hoe dat gaat en ik lever altijd franco, de zaden zijn per 5 of 10 te bestellen….maar u krijgt er altijd 1 of 2 extra hoor!

Bestellen:

5 zaden :€1,45 luchtdicht verpakt, incl verzenden en een (vernieuwde) handleiding.

10 zaden :€2,25 idem.

Maak het juiste bedrag over op rek 4123990550 tnv CH v Mourik te Borculo.

Vermeld duidelijk wat u wilt hebben (Ortanique) en de hoeveelheid.

Vegeet niet uw naam en adres en denk om de postcode!!

Mal me ter controle nog ff bestelling aan me door en ik stuur de zaden onmiddelijk af als het bedrag binnen is.

Mocht u vragen hebben… of suggesties….. bel me gerust!

vriendelijke exoten groet

Stefan van Mourik 0545-275046 of 06-42986342

PS: telkens weer vragen tuinen/exoten-liefhebbers mij om plantjes of stekjes per post op te sturen, een paar jaar geleden heb ik dit ook wel gedaan, maar de ervaringen waren niet best en er kwamen nogal eens dode of geknakte plantjes aan en ik ben er toen onmiddelijk mee gestopt.

Maar……dacht ik….grote postorder bedrijven doen het toch ook ( b.v. Bakker Hillegom) en zij versturen soms flinke grote planten via tante Post…dus……….

Ik legde mijn oren eens te luister hoe zij dat deden met levend plant materiaal en ik Googl-de eens wat er aan verpakkingsmateriaal op markt is……….onvoorstelbaar wat een keuze, maar…..ik zag dat het kostenplaatje niet gering was (luchtkussen-envelopes kosten bij de groothandel al snel €50, per 100 stuks!!) en daar komen dan nog de verzendkosten (voor u!) van TNT bij….pffffffff.

En dat was gelijk de bottle-neck…want ik wil de producten voor mijn tuinvrienden juist zo voordelig mogelijk aanbieden, afijn na lang gezoek en denkwerk denk ik het nu gevonden te hebben.

Ik ga voorlopig (6 mnd als proef) wat goed bewortelde zaailingen en stekjes aanbieden van de Citroen, Mandarijn, Sinaasappel, laurier, roosmarijn, aarbeien enz enz versturen.

Zij gaan in vochtig papier in plastic sluitzakjes (minigrip) en deze gaat in een door mij speciaal besteld brievenbus-doosje, zodat de plantjes niet geplet kunnen worden.

Want het enige wat ik wil dat de plantjes of stekjes in goede staat bij jullie aankomen en zo kan ik de kosten voor jullie in de hand houden.

Wel ben ik nog ff bezig met de posttarieven, want stel dat ik 10 aarbeienplantjes aanbied voor een bepaalde prijs welke incl verzendkosten zijn en er bestelt iemand 30 plantjes, dan kom je dus op een hoger gewicht uit en dus ook een hoger tarief en om nou met elk pakketje apart naar het postkantoor te lopen……!!

Afijn ik ben er nog wel ff mee bezig en ik houd jullie op de hoogte als ik kan versturen en welke planten er dan zijn.

Als jullie opmerkingen of suggesties hebben over bepaalde soorten planten en wat wel of niet verzonden kan worden, dan hoor ik graag van jullie!

tuingroet

Stefan